Logo

23 - Het monteren van de fretjes

Na alle voorbereidingen is het nu tijd om daadwerkelijk de fretjes in de toets te monteren.

Stap 1 is het fretje op de sleuf te houden en deze dan met de rubberen hamer zaktjes iets in de sleuf te tikken, met name aan de uiteinden.

De volgende stap is het inpersen van de fret in de toets.

Het persen doe ik nog met de boorstandaard zoals hier op de foto. Helaas is deze overleden bij de laatste fretjes waarbij ik mijn vingers behoorlijk heb opengehaald. Een betere pers heb ik (nog) niet helaas.

Het messing stukje in de pers is speciaal voor deze fretjes gemaakt. Dus de juiste breedte en de juiste radius. Je kunt ze kopen voor allerlei soorten fretjes. Ze passen allemaal in deze houder.

Alle fretjes in de toets gemonteerd.

Volgende stap is het vastlijmen van de fretjes met secondenlijm. Dit doe ik aan beide uiteinden. De fretsleuven helemaal vol laten lopen met lijm geeft geen beter resultaat en wel veel geknoei. Bovendien wordt het vervangen van de fretjes er een stuk lastiger door.

Hier zie je dat ik bij elke fret een druppel secondenlijm op de hals laat vallen. Dit doe ik aan beide zijden van de hals.

Dan de overlengte van de fretjes afknippen. De stukjes die je afknipt vliegen alle kanten op, dus goed uitkijken voor je ogen.

Vervolgens het vijlen van de uiteinden.

Eerst met een zoete vlakke vijl de uiteinden vlak aan de hals vijlen zodat deze niet meer uitsteken.

Vervolgens vijl je de fretjes een beetje schuin, hoek van zo'n 30 graden. Dit doe ik met dat witte kunststof blok waar een vijl in gemonteerd zit.

Tenslotte met een speciale driehoek vijl vijl ik de uiteinden van de fretjes mooi rond zodat alle scherpe kantjes weg zijn en je de vingers niet meer open haalt aan de hals.

Hier het vijlen van de uiteinden van de fretjes.

Nadat de fretjes een week of langer in de hals zitten moeten de fretjes nog gevlakt, gecrownd en gepolijst worden, daarover later meer.

Het resultaat tot nu toe.

Nu weer verder met de body, hier moeten nog een paar gaten in om gewicht te besparen en daarna de top op de body lijmen.

Project ligt nu even stil. Ik heb namelijk een nieuwe boorstandaard besteld in Duitsland met een wat groter bereik en deze komt pas over een paar dagen.

Back Home

Volgende pagina